Camping
schoneveld

Boerderijcamping Demmerik  |  Tekst: Bert van den Hoogen  |  Fotografie: Robin Visser

Nieuwe energie op Camping Schoneveld.

Het is goed te merken dat camping Schoneveld in Ruurlo sinds twee jaar nieuwe, jonge eigenaren heeft. Willem en Hellen Huitema hebben de camping uitgebreid met verschillende vormen van verblijf, rondom voor nieuwe natuur gezorgd en al flink geïnvesteerd om duurzaam en zelfvoorzienend te worden. Ondertussen weten ze de campinggasten zowel rust en ontspanning als gezelligheid en levendigheid te bieden. We merken bij ons bezoek dat de camping vol nieuwe energie zit.

We zijn op onze route in het hart van de Achterhoek aangekomen. Dat zien we aan de plaatsnamen als Lichtenvoorde, Lochem en Ruurlo, maar zeker ook aan het coulisselandschap. Achter iedere bocht is er een nieuw venster dat wisselend uitzicht biedt op bospercelen, open velden, kasteeltjes, boerderijen, riviertjes en kerktorens van dorpjes. We begrijpen helemaal wat Willem en Hellen er eind 2020 toe heeft gebracht om hun baan en hun woonboerderij in Friesland op te zeggen en camping Schoneveld over te nemen. De camping ligt tussen natuurgebied Hagenbeek en Natura2000-gebied Stelkampsveld. Rondom de camping zijn open landerijen. Het wordt omzoomd door bos waardoor de camping zowel vrij uitzicht heeft als een geborgen gevoel geeft. Dat er nog het een en ander moet gebeuren, merken we als we onze auto parkeren tegen een voormalige mestsilo. Als we de camping oplopen zien we aan de vernieuwde panden dat dat wel goed komt. Zeker als we bij de receptie, een sfeervol opgeknapte varkensschuur, enthousiast worden begroet door Willem en Hellen die ons maar wat graag rondleiden en over hun ambities vertellen.

Campingeigenaren Hellen en Willem Schuitema.

De camping ligt midden in het coulisselandschap van de Achterhoek.

De receptie is in een opgeknapte varkensschuur.

Warm, gezellig en landelijk

Allereerst gaan we naar een dierenweide met ernaast ‘de loungehoek’. Hellen: “Dit is de centrale plek waar de kampeerders samenkomen en waar ze op afspraak komen eten.” Dat eten komt dan van de grote barbecue. Willem: “Barbecueën is een hobby van me. Ik kan zomaar zes uur bezig zijn. We kunnen ook een grote pan boven het vuur hangen. Dan komen campinggasten kijken en als ze willen, kunnen ze meehelpen. Het vlees komt van de boerderijwinkel in de buurt. Aan het eind van de middag kunnen campinggasten die zich hebben aangemeld mee komen eten.” Het past helemaal bij het gezellige en actieve buitenleven waar ze op de camping naar streven. Hellen: “We willen de kampeerders aan de ene kant rust en ontspanning bieden en aan de andere kant kinderen de ruimte geven om vrij te kunnen spelen. Het moet warm, gezellig en landelijk zijn. Iedereen moet zich thuis voelen.”

Hart van de camping

We zijn al een paar keer langs een grote, oude eik gelopen. Het is de eik die in het logo van de camping is opgenomen en waar de hele camping letterlijk omheen draait. Aan de ene kant is er de receptie en zijn er kinderen aan het spelen. In een opgeknapte schuur staan sportspelen en speeltoestellen, daarvoor is de loungehoek. Hellen: “Dit is het hart van de camping. Hier is het gezellig druk, waardoor we het op de kampeervelden wat rustiger kunnen houden.” Aan de andere kant van de eik beginnen twee kampeervelden. Op het rechterveld staan rond een natuurlijk bloemenveld drie glampingtenten waartussen enkele staplaatsen zijn. “We hebben de glamping tenten bewust bij de staplaatsen voor caravans, campers en tenten gezet. Zo beleven de glampingkampeerders het buitenleven en het sociale contact wat kenmerkend is voor kamperen. Het komt ook voor dat senioren kiezen voor het comfort van de glamping tenten, hun volwassen kinderen in de caravan verblijven en de kleinkinderen in een tentje slapen.”

Rolstoeltoegankelijk

De glampingtenten zijn volledig ingericht met een kachel, keuken, douche en toilet. Op het veld links zijn alleen staplaatsen voor caravans, campers en tenten. Op de kampeervelden zijn in totaal 22 toeristische plaatsen van minimaal 125 vierkante meter. Ze zijn allemaal voorzien van 6 ampère stroom, water en afvoer. Op het veld links is ook het sanitairgebouw met douches, toiletten en afwasplaatsen. Op een apart deel van het terrein zijn nog vier vakantiewoningen. Hellen: “Daarvan zijn er twee volledig rolstoeltoegankelijk en we kunnen thuiszorg regelen. Het hele terrein is rolstoeltoegankelijk.”

“In alle ontwikkelingen staat duurzaamheid centraal. We willen er naartoe om volledig zelfvoorzienend te zijn.”

Duurzaam en natuur

Op het moment dat wij op bezoek zijn, hebben Willem en Hellen nog maar een deel van hun plannen uitgevoerd. De mestsilo is voor het seizoen van 2023 verwijderd. De vrijgekomen ruimte is dan ingericht als parkeerterrein om de camping volledig autoluw te maken. Ze zijn dan ook pas sinds eind 2020 eigenaar. Willem: “We woonden in Friesland in een woonboerderij die we zelf hadden opgeknapt. Ik ben van oorsprong interieurbouwer. We wilden wat vrijer leven en hadden ideeën hoe we onze eigen camping zouden kunnen opbouwen. We hebben deze camping overgenomen vanwege de locatie. Het was een camping met één veld en een paar vakantiewoningen. We hebben het iets uitgebreid en er twee kampeervelden van gemaakt.” Hellen: “We zouden de camping nog kunnen uitbreiden met de stukken grond eromheen, want daar zijn we ook eigenaar van. Maar we willen de camping met zijn tweeën aankunnen, dus vinden we het voorlopig groot genoeg. We willen ook een paar hectaren grond teruggeven aan de natuur. Het bosperceel bij de entree hebben we al omgevormd tot natuurlijke bloemenweide. De 2,5 hectare aan maisvelden willen we ook inrichten als natuurgebied.” Willem: “In alle ontwikkelingen staat duurzaamheid centraal. De glampingtenten zijn tweedehands en hebben we zelf opgeknapt. De receptie hebben we opgeknapt met inlands eiken en douglas en is voor een groot deel hergebruikt hout. Ons wagenpark op de camping rijdt op accu’s. Met zonnepanelen kunnen we onze eigen energieverbruik opwekken. We willen er naartoe om volledig zelfvoorzienend te zijn.”

Hét wandelgebied van Nederland

Willem: “De duurzaamheid en het investeren in de natuur, straalt ook uit naar onze gasten. Het komt al voor dat ze reeën, fazanten en hazen in de kom van het bos zien. Die komen uit de natuurgebieden waar we tussen zitten. Daar komen kampeerders voor. Zeker als we het omliggende terrein hebben omgezet naar natuur, kun je hier genieten van de flora en de fluitende vogels. Maar voor de natuur hoef je niet op de camping te blijven. Het plaatsje Barchem staat bekend als hét wandelgebied van Nederland. Er zijn allerlei routes door de mooiste natuurgebieden van Nederland. Zoek je wat meer uitdaging en actie, dan zijn er de Lochemse Berg, de Kale Berg en de Paasberg en er zijn tal van mountainbike routes uitgezet.” Hellen: “Maar mensen komen ook voor het afwisselende coulisselandschap en de vestingstadjes.” Willem: “Wij zijn hier nog redelijk nieuw, dus zijn we zelf de omgeving ook nog aan het ontdekken. Het is hier heel anders dan we in Friesland gewend zijn, maar we zijn van het landschap en de gemoedelijke sfeer gaan houden.”

| Gasten aan het woord |

Kees en Margreet Laurense uit Waddinxveen verblijven voor het eerst op de camping, maar het is niet de eerste keer dat ze kamperen. Kees: “We kamperen al veertig jaar en hebben met de caravan heel West-Europa en grote delen van Nederland doorgereisd. We staan hier omdat onze dochter in een van de rolstoeltoegankelijke vakantiewoningen verblijft. We vinden het een prima camping, mede vanwege het uitstekende sanitair.” Margreet: “Het is ook een mooie stek vanwege de omgeving. We hebben al veel rondgefietst en zo ontdekt dat de Achterhoek veel ‘gezellige dingen’ heeft. Het landschap is heel leuk. Eigenlijk moeten niet te veel mensen dit weten.”

Gerrit en Hermien Hofstra uit Doetinchem zijn zeer tevreden over de camping. Ze weten waar ze het over hebben, want ze hebben al een lange, gevarieerde kampeercarrière. Gerrit: “In 1973 hebben we met een tent in Groenlo gekampeerd. Met de kinderen zijn we daar een paar jaar geweest. Tussendoor gingen we ook wel naar andere plekken in Nederland. Na een jaar of tien hebben we een grote Engelse caravan gekocht en stonden we op een camping in Westendorp.” Hermien: “Daarna hebben we een paar keer vakantie gehouden in een pensionnetje, maar de camping bleef trekken. Dertig jaar geleden hebben we voor ons tweeën een klein caravannetje gekocht. Daarmee zijn we veel naar de Waddeneilanden geweest.” Hun dagbesteding tijdens dit verblijf is zoals ze alle vakanties hebben gedaan. Gerrit: “We zijn van plan om veel te gaan fietsen.”