Camping Het Hazenpad, Genieten op het terras bij Landschapscamping Het Hazenpad

Camping Het Hazenpad  |  Tekst: Marije Smit  |  Fotografie: Anahí Clemens

Ruime kampeerplaatsen en van alle gemakken voorzien.

Camping Drijfveer Tusken de Marren4

Een kopje koffie in de ochtend op het terras.

Via een lang, smal en hobbelig pad komen we met de auto aan bij Landschapscamping Het Hazenpad. Er valt direct heel veel te bewonderen op dit terrein; van houten deuren die als windscherm dienen tot haspels die als tafels worden gebruikt. Niet veel later vertelt Roelie dat zij zoveel mogelijk producten hergebruiken voor deze in juli 2020 geopende camping. De eigenares geeft ons op het terras van ‘Het Theehuus’ een kop koffie met een kletskop. Ze wijst naar het koekje en zegt lachend: “dat zijn wij ook”. De vrolijke toon is gezet.

Harry en Roelie kochten in 2018 deze oude boerderij omdat zij graag landelijk wilden wonen. “Wij zijn handig en we steken graag de handen uit de mouwen. Samen een camping met theehuis runnen, dat leek ons wel wat. Zo zijn we meteen aan de slag gegaan en is er professionele infra de grond in gegaan en alle plaatsen hebben 10 ampère elektra, afvoer en water. Bovendien is er glasvezel de grond in gegaan. Het is haast een wonder dat overal weer gras groeit, zo heeft het terrein open gelegen. Ondertussen hebben we op de plaats van de oude schuur een Theehuus gemaakt en is er een sanitairgebouw gebouwd. Zo konden we op 1 juli 2020 in het meest zuidwestelijke puntje van de provincie Drenthe, op de grens van Ruinerwold en Meppel, onze camping ‘Het Hazenpad’ openen”, start Roelie haar verhaal.

“Vanaf de opening hebben wij het gelijk druk gehad. Onze landelijke locatie is geweldig: tussen de prachtige natuurgebieden het Reestdal, de Weerribben, het Holtingerveld en het Dwingelderveld. Je kunt aan de achterkant van de camping via het hek naar het fietspad en in zes minuten zit je in Meppel of middenin de natuur”, vult Harry aan. Daarnaast, op 5 minuten lopen is de recreatieplas Engelgaarde, waar je kunt wandelen, vissen, duiken of zwemmen.

Maar bovenal komen campinggasten om te ont’haas’ten!

Genieten van de natuur en de ruime comfortplekken bij Het Hazenpad.

Trek er vooral ook op uit de
natuur in.De camping ligt tussen
de prachtige natuurgebieden het
Reestdal, de Weerribben,
het Holtingerveld en het Dwingelderveld.

Kom op het terras van het Theehuus genieten van een zalige kop thee, of iets ander lekkers.

Wie komt er klootschieten?!

Hergebruik

De combinatie van camping en theehuis met terras wordt enthousiast ontvangen door campinggasten en langskomende fietsers/wandelaars. Op het terras en binnen in het sfeervolle Theehuus wordt niet alleen thee geserveerd (dat hebben ze zeker wel, fijne losse thee van de uitgebreide theekaart), maar ook speciaal bieren van een lokale brouwerij. Harry:“Wij willen nog een eigen speciaal bier ‘Het Haasje’ laten brouwen.” Naast drankjes worden er ook verse taartjes of borrelplankjes geserveerd.

Heerlijk!

Binnen in het Theehuus pakt Roelie de ‘kloot zak’ en showt het spel: “Gasten kunnen bij mij ook de ‘Kloot Zak’ lenen en zelf op het terrein gaan klootschieten.”Roelie: “Wij hadden een vliegende start en we vragen gasten om met ons mee te denken en om verbeterpunten aan te dragen. Zo hebben we nu een bakje voor zeep en een bril in de douche. Dan blijf je verbeteren en op nieuwe ideeën komen. Omdat we graag in gesprek gaan met gasten, denken wij ook met hen mee. Is de tent bijvoorbeeld nat, dan kun je ‘m laten drogen in de schuur. Gastvrijheid is belangrijk, net als het hergebruiken van spullen. Wij willen de afvalstapel verkleinen en daarom gebruiken we bijvoorbeeld pallets en haspels als tafel maar denk ook aan tweedehands tegels in het sanitairgebouw en oude, houten deuren als windscherm.” Roelie ontwerpt graag zelf, zo ook het tiny house annex pipowagen met een ruime keuken van 3.60 meter. Deze accommodatie is in de zomer van 2021 in de verhuur gekomen, als mooie aanvulling op het kampeerterrein.

Actieve kampeerder

De camping telt 23 ruime comfortplaatsen en 3 camperplaatsen. Het Hazenpad is gericht op de actieve kampeerder. Gasten met kleinere tenten mogen ook op kampeerplaatsen in de boomgaard, een prachtige plek op het terrein. “Er staan appel- en perenbomen en we zijn nog van plan zelfgemaakte perensap te maken. Ik gebruik onze eigen peren ook in onze minitaartjes”, aldus Roelie. Met actieve kampeerders bedoelen Harry en Roelie de gasten die er graag op uit trekken, de natuur in. Op de fiets of wandelend. In het sanitairgebouw staan folders en fietsroutes, maar de eigenaren geven ook graag zelf tips. Er worden ook picknickmand-en aangeboden bij de fietsarrangementen zodat gasten relaxt op pad kunnen. Ook leuk: huur een kano en peddel naar het centrum van Meppel. Vaar je nog iets verder, dan ben je in Overijssel. De camping ligt bij de provinciegrens.

De trotse campingeigenaren Roelie en Harry.

Camping Drijfveer Tusken de Marren4

Geniet van lokale en speciale bieren.

Aan de rand van de camping worden regelmatig reeën gespot

Er worden speciale theetjes geserveerd bij het Theehuus.

Naast drankjes worden er ook verse taartjes of borrelplanken gereserveerd. HEERKIJK

Op het terrein staan al grote bomen. Heerlijk groen en ideaal als je een plekje in de schaduw zoekt.’.

Anneke en Cor: “Vroeger gingen we altijd naar Spanje, maar nu verkennen we Nederland en wat is het in ons land mooi.

Het leven op de camping in beeld.

Onthaasten

Op de Landschapscamping worden aan de rand van het veld regelmatig reeën gespot, soms zelfs met jonge bokjes. En hazen… Roelie verklaart de naam van de camping: “Ik keek uit het raam van onze boerderij en zag op het pad naar ons terrein een dikke haas zitten. Zo is de naam ontstaan: Het Hazenpad. Daarnaast vinden wij het grappig dat er zoveel spreekwoorden met ‘haas’ en ‘hazen’ zijn.” Denk aan: het haasje zijn, je weet nooit hoe een koe een haas vangt, mijn naam is haas, een hazenslaapje en natuurlijk het hazenpad (ver)- kiezen. Maar bovenal komen campinggasten om te ont’haas’ten!

Voetafdruk

We werpen natuurlijk een blik in het sanitairgebouw, met een centrale hal waar spontaan een bibliotheek is ontstaan naast het informatiepunt met folders (zelfs van bezorging van eten), wasmachine en droger. Aan de linker en rechterzijde zijn de toiletten en douches voor dames en heren. “Gescheiden, zoals onze doelgroep wil. Wij vinden het een ‘must’ dat men gratis warm kan douchen. Wel zorgen wij met een sensor voor warm water voor bewustwording van het verbruik”, aldus Roelie. Aan de wand hangt een krantenartikel met de kop ‘Ecologische voetafdruk zo klein mogelijk houden’ en dat straalt de Landschapscamping en het verhaal van de eigenaren ook aan alle kanten uit. De combinatie van Theehuus met terras en Landschapscamping maakt het tot een zeer aangenaam verblijf.

| Gasten aan het woord |

Lydia en Jan IJzerman uit Meppel staan al enkele weken op de camping. “Ik ga soms even naar huis om de was te doen en de post op te halen”, vertelt Lydia lachend. “Vorig jaar fietsten we langs deze nieuwe camping en hebben we bij het Theehuus wat gedronken. We besloten om hier een aantal weken te gaan staan. Niet ver van huis, maar wél echt vakantie”, vult Jan aan. “Het is fijn op deze camping, we ontmoeten andere mensen én we genieten van ons uitzicht op het terras. Lekker bedrijvig en we ontbijten ook regelmatig op het terras van Roelie en Harry. Er kan hier veel en dat maakt het ontspannen en fijn. We hebben bijvoorbeeld in een grote partytent de verjaardag van Jan’s broer gevierd met de familie. Het is ook leuk om met de kano naar de binnenstad van Meppel te varen, dat kan prima vanaf de camping. Zelf fietsen we graag, maar de omgeving kennen we eigenlijk al dus; hup, fietsen op de drager en we kijken een stukje verderop. Nederland is mooi. En op deze camping – waar het sanitair erg schoon is – vermaken wij ons prima!”

Anneke en Cor Koppelaar uit Rhoon verblijven met hond Benji 2,5 week op Het Hazenpad. “Vroeger gingen we altijd naar Spanje, maar nu verkennen we Nederland en wat is het in ons land mooi. Wij hebben een Fendt en we houden ook van winterkamperen. Dat is prima te doen met vloerverwarming en in de zomer met climate control. Wat wij fijn vinden op deze camping? De rust, het prachtige uitzicht naar de natuur (we zagen laatst een ooievaar) en je kunt zo vanaf de camping naar Meppel, Ruinen of Dwingelerveld fietsen. Daarna lekker onder de perfecte douche hier op de camping.”